ג׳ - גריד (א׳-ב׳ בעיצוב ומיתוג)
- giraffic
- לפני 7 ימים
- זמן קריאה 2 דקות
ממשיכה בסדרת הפוסטים ״א’-ב’ של מיתוג, עיצוב ואתרים״ (בעיקר Wix) - נקודת מבט אישית על מושגים וערכים שנוגעים ביצירת מיתוג עסקי, עם שיתוף תובנות, טיפים והמלצות ליישום קל ומהיר.
בכל פוסט אני נוגעת בנושא אחר מתוך ה-א’-ב’.
היום - גריד.
גריד (Grid) בעיצוב גרפי הוא מושג שלא זוכה ליחס שמגיע לו, מעצבים רבים חולפים על פניו מבלי להתייחס אליו, אבל בפועל הוא נמצא מאחורי כל עיצוב טוב.

גריד זו מערכת של קווים אנכיים ואופקיים בלתי נראים, אלה קווים דמיוניים או קווי עזר שהמעצב רואה אותם תוך כדי עבודה, הם לא מופיעים בעיצוב הסופי, שמשמשים לארגון וסידור אלמנטים / רכיבי עיצוב, כמו טקסט, תמונות וכפתורים, באופן מסודר.
גריד זו רשת שמסייעת ליישר, למקם ולהתאים את האלמנטים באופן עקבי, תוך הגדרת גודלם ומיקומם היחסי.
שימוש בגריד עוזר ליצור מראה אחיד, מקצועי ונעים לעין בכל עיצוב - מודפס ודיגיטלי.
בעצם, גריד - זה השלד הסמוי, שמחזיק את כל המבנה, זה ההגיון העיצובי שבחרנו בשביל עיצוב הספציפי או לסדרה של עיצובים, הכל נשען עליו.
אפשר להגיד, שגריד = שיטה = מערכת עקרונות שנועדה לשרת תקשורת רציפה.
גריד חשוב ושימושי גם למי שאינו מעצב, כי הוא מאפשר לארגן מידע בצורה ברורה ומובנת לעין. הוא יוצר סדר - בין אם זה מכתב שנבנה בוורד, מצגת פאוור פוינט, דף אינטרנט או אפילו סידור שולחן עבודה או תליית תמונות על הקיר.
גריד מאזן בין כותרות, טקסטים, תמונות ורווחים כך שהכול נראה נקי, מקצועי וקל לקליטה.
בפרויקט חד-פעמי, כמו פלייר או פוסט בודד, אולי עוד אפשר ״להסתדר בלי״, אבל ביחידות עיצוב מורכבות, בפרוייקטים מתמשכים ובעיקר ביחסים ארוכים עם הלקוח - אתר שמתעדכן, מגזין, קטלוג או זהות מיתוגית מתפתחת, הגריד הוא ממש הכרחי כדי לשמור על עקביות ואחידות בין כל חלקי התקשורת. וכן, הוא זה שעוזר לנו לזהות מותגים.
בין היתר, גריד מאפשר לצוותים שונים לעבוד באותו כיוון וגורם למסרים להיראות כחלק מאותה שפה, ולמותג - להשאר יציב ועקבי.
ההבדל בין עיצוב בודד לבין עיצוב שישמש כגריד - חשיבה מעמיקה על העתיד ועל כל הצרכים העתידיים שהעיצוב אמור לשרת.
קשה לחזות את פני העתיד, אבל החשיבה קדימה - מה נרצה לשווק, איזה מסרים ישולבו בעיצוב, איזה שינויים - במוצר או בשרות - צפויים לנו, מה יהיה סוג התמונות, איזה תוכן מילולי יבוא בהמשך - כל זה ישפיע על ההתאמה המיטבית של הגריד למה שיגיע מחר.
המגזין הבא, הקטלוג הבא, העמוד הבא באתר יתבססו על הגריד של מה שקדם להם.
למרות הטבע המרושת שלו, גריד הוא ממש לא כלא!
הוא נועד לאפשר חופש בתוך מסגרת ברורה.
מעצבים הכי טובים יודעים מתי לשבור את הגריד, אבל קודם הם יודעים לכבד אותו.
כשמדברים על עיצוב גרפי, מיתוג עסקי או בניית אתר, קל להתרכז בתמונות, צבעים, טקסטים. אבל מאחורי כל עיצוב שעובד, יש תמיכה חכמה ובלתי נראית של הגריד.
אזז בפעם הבאה שאתם עובדים על משהו שקשור לעיצוב, תשאלו את עצמכם לא רק ״איך זה נראה?״, אלא ״על איזה גריד זה יושב?״ ו״לפי מה זה מתיישר?״
תשרטטו קווים דמיוניים פה ושם, זה רק יועיל.
נכון, אפשר לעצב גם בלי גריד, אבל עם הגריד יהיה לכם הרבה יותר קל.




תגובות