• עינת ויזמן

מילון מונחים של מיתוג ופרסום

לכל תחום מקצועי – מונחים משלו. בעולם הפרסום ישנם גם ביטויים ומונחים רבים, שמשמעותם לא תמיד ברורה לבעלי עסקים שבאים איתם במגע בפעם הראשונה.

עבורכם, כאן הא׳-ב׳ של תחום הפרסום, שהורכב בזכות השאלות של לקוחות רבים.





אסטרטגיה שיווקית – בחירת מהלכים מתאימים מתוך מכלול כלי שיווק שמטרתם להביא לקוח אל העסק.


ברושור – מוצר פרסומי שנועד לספק ללקוח פוטנציאלי מידע אודות החברה או העסק, ולגרום לו להתעניין בשרות או מוצר. לרוב, ברושור מורכב ממספר עמודים – בניגוד לפלייר, שבד״כ מכיל רק עמוד אחד דו-צדדי.


גריד – תבנית עיצובית שחוזרת על עצמה. מטרתו להקנות עיצוב אחיד לסדרת מודעות פרסום או באנרים, עמודי מגזין/קטלוג שונים.


דמותג – דמות +מותג – דמות שמלווה כל פרסום של העסק, חברה, שירות או מוצר – בשילוב עם הלוגו או כחלק ממנו.


הכנה לדפוס – התאמת קבצי עיצוב לדרישות של בית דפוס ויצירת קובץ אחד סופי, שמכיל צלבי חיתוך, תוספת גלישת צבע (יציאה של רקע או אלמנטים עיצוביים מחוץ לדף) ופרמטרים נכונים של ערוצי הצבע, לרבות צבעים נוספים ואפקטים של הבלטה שונים.


ויז׳ואל – (visual) – תמונה. פשוט תמונה שנבחרה לייצג את המותג באופן חד-פעמי (בברושור, באנר וכו׳) או באופן קבוע.


זהות מותגית – מאפיינים חיצוניים – לוגו, צבעים, פונטים, סלוגן ושפה מילולית ועיצובית, שמלווים כל הופעה של העסק/חברה – ע״ג חומר מודפס וברשת.


חוויית משתמש, UX - מידת יעילות העיצוב. ביטוי לרמת הנוחות שיש לגולש באתר, בתנועתו בין האלמנטים של המידע והעיצוב, במסלול אל עבר הרכישה, יצירת הקשר או כל פעולה אחרת שנקבעה כמטרת הכנסת המבקר לאתר.

טיזר – שלב ראשון של הפרסום, אשר יוצר סקרנות ומכין את הלקוח הפוטנציאלי לקראת השלב השני – באינטרנט, בפרסומות טלוויזיה, בעיתונות וע״ג שלטי חוצות.


כתיבה שיווקית – כתיבת תכנים שמטרתה לגרום ללקוח פוטנציאלי לקבל החלטת רכישה תוך כדי קבלת מידע אודות השרות או המוצר, ולא רק תיאור העסק ומידע על המוצר.


יפה – מילה שאיבדה את משמעותה המקורית, לפחות בתחום המיתוג והפרסום. משמשת כ״נכון״, ״עובד״, ״מושך״.


לוגו – המייצג הראשי. יכול להכיל שלושה אלמנטים: שם החברה, סמל גרפי וסלוגן, אך יכול להתקיים בלי הסלוגן ואפילו בלי השם עצמו, כשהחברה גדולה ומוכרת מספיק, וקל לזהות אותה בעזרת סמל גרפי בלבד.


מיתוג – במובן המקורי: כל המהלכים הכוללים הטמעת השפה העיצובית בזכרון והפיכת חברה, שרות או מוצר למותג (המוכר כבעל ערך מוסף המבודל ממתחרים העונים לצורך דומה) שמבטיח חוויה, שיוך למעמד, איכות יוצאת דופן או תועלת בלתי רגילה. ובמובן הנפוץ בתחום: יצירת אלמנטים תדמיתיים (מלוגו, ניירת, עיצוב מודעות פרסום ועד אתר ושלל כלי שיווק דיגיטליים) ושימוש בלוגו ע״ג כל פריט השייך לחברה עם שמירה על אותו סגנון עיצובי ואותה צבעוניות.


ניימינג – שיום – מתן שם ייחודי לחברה, עסק, ארגון, שרות או מוצר.


סטריפ – פורמט מיוחד למודעה בעיתון – בד״כ מאוד רחב, ברוחב העמוד ובגובה מינימלי.


עיצוב גרפי – העברת מסרים בעזרת שילוב הטקסט והתמונה, עם שימוש בצורות, צבעים, פונטים, סמלים גרפיים, צילומים, טבלאות וגרפים.


פרופורציה בעיצוב חומרים שיווקיים – יחס מתאים והגיוני בין רכיבי משיכת תשומת לב והמידע, בין חלקי התוכן המילולי לבין האלמנטים העיצוביים. הבלטת החשוב ביותר, לעומת מה שחשוב פחות.


צבע – מודל cmyk – מודל פיזי, מקובל בעיצוב לדפוס. כל צבע מורכב מאחוז שונה של 4 צבעי יסוד: סיאן (תחלת), מג׳נטה (ורוד עז), צהוב ושחור. מודל rgb – מודל דיגיטלי, קיים בכל מסכי מחשב/מגע. כל צבע מורכב מאחוז שונה של 3 צבעי יסוד: אדום, ירוק וכחול. המעבר בין מסך שמציג צבעים במודל rgb לדפוס שמתקיים במודל cmyk, אחראי על ההבדל בין ניראות הצבעים ע״ג מסכים שונים לבין ההדפסה.


קרדיט – שם או לוגו של היוצר – משרד פרסום, חברת מיתוג או סטודיו. מופיע כסמל מוקטן ע״ג העזרים המודפסים (בד״כ משמאל, על הצד), או כשם לחיץ, עם לינק לאתר, בפונט קטן בתחתית הפוטר של האתר.


רברנדינג – מיתוג מחדש – החלפת מיתוג קיים, בגרסה מעודכנת או חדשה לגמרי, בעקבות או לקראת שינוי בחברה או עסק.


שטאנץ – במובן המקורי: סכין בעיצוב מיוחד לחיתוך מוצרי דפוס שצורתם ייחודית ואינה מלבנית, ובמובן הנפוץ – חשיבה שבלונית.


תדמיתי – במובן ה-״חלק מהתדמית״: שילוב אלמנטים תדמיתיים (מלוגו, ניירת, עיצוב מודעות פרסום ועד אתר) ובמובן ה״לא מכירתי״ – עיצוב מינימליסטי ונקי ממסרים אגרסיביים כגון ״מבצע! 50%!! רק היום!!!»