• עינת ויזמן

5 דברים, שחברת מיתוג שלכם לא רוצה שתדעו.

כל עסק – קטן כגדול – חייב מיתוג. מיתוג הוא כלי עוצמתי וקשה להגזים בחשיבותו לקידום עסקים אל עבר היעדים. ועם זאת, ישנן אמונות והנחות יסוד שלאו דווקא נכונות, או נכונות רק בצורה חלקית.


כיוון שלכל עסק צרכים משלו, כך גם התהליך המיתוגי אמור להיות מותאם אליו ולצרכיו באופן אישי. זה הרבה יותר נכון מאשר להתאים את העסק למיתוג ע״פ גישתם המירבית (המקסימליסטית) של אנשי פרסום, אשר גורסת נחרצות, ש״חייבים ה-כ-ל מאלף עד תו, בלי פשרות ובמהלך אחד מרוכז, בלי יותר מדי שלבים״.

כדאי להגיע לתהליך מיתוג / מיתוג מחדש עם הבנה ברורה מה מכיל העסק ולמי הוא פונה, ומה מהתפישות הנפוצות והמקובלות לגבי תהליך מיתוג והיקפו באמת נכון ומתאים לו. חשוב לדעת, מה ״כן״, וכך גם חשוב לדעת, מה ״אולי״, ״לא״ או ״לא כרגע״.



1. לא תמיד צריך לתכנן ולהפיק את כל תוצרי מיתוג האפשריים, לפני שפותחים את העסק. במקרים רבים, ניתן לייצר את המינימום ההכרחי לתקופה ראשונית: כרטיסי ביקור מקצועיים – למפגש פיזי עם הלקוחות, ודף נחיתה – למפגש וירטואלי. במידה ויש אי בהירות לגבי הדרך או היעד, הזהות העסקית לא מגובשת ויש התלבטויות לגבי קהל לקוחות עתידי, כדאי להכנס למיתוג ופרסום בהדרגה, בהתאם לשלבי ההתפתחות העסקיים.

2. מיתוג מקצועי – גם אם הוא משובח ביותר – לא מביא במיידי לא שלום עולמי ולא מבול של מכירות. מיתוג לא יחליף את כל עבודת השיווק שתצטרכו לעשות. אם תעשו מיתוג, החברה שלכם לא תהפוך בין לילה למותג. לזה יידרשו מאמצים רבים – מוצרים ו/או שרותים איכותיים, חוויית שימוש חיובית, שרות לקוחות מכוון… לקוח ועוד ועוד. מיתוג טוב נותן נקודת זינוק טובה לכל מהלך שיווקי ומספק בסיס למערכת יחסים עם הלקוחות.

3. כאשר תהליך מיתוג מתייחס רק אל הפן החיצוני – העיצובי, ואין כל התייחסות לערכים האמיתיים של החברה, ייחודיות או איכויות, לא יהיה למיתוג הזה מספיק עוצמה כדי להחזיק עליו את כל הפרסום העתידי ולשמש כתשתית חזקה מספיק להעברת מסרים ללקוחות. מיתוג הוא לא רק עיצוב גרפי, אלא תרכיז של פרמטרים רבים, שתורגמו לסמלים גרפיים, תמונות, מילים, צורות, צבעים, פונטים. לכן כדאי לבנות ולבחון אותו הרבה יותר בקטגוריות של ״נכון / לא נכון״ והרבה פחות ב״יפה / לא יפה״.

4. רמת היצירתיות והתעוזה המחשבתית, צריכה לבוא במינונים מדודים, כדי לא ליצור חוסר הלימה עם האופי ותחום הפעילות של העסק, ולא לפגוע באפקטיביות של כל המהלך. לא מעטים המקרים, כשהרעיונות והדימויים שמצאו ביטוי עיצובי ומילולי במודעת פרסום, באנר, פלייר או תשדיר פרסומת מהווים גאווה לתיק עבודות של חברת מיתוג או משרד פרסום, אך לא מתאימים כלל ולכן חסרי תועלת עבור מי שהיצירה הפרסומית הזו אמורה לשרת ולהביא לו לקוחות.

5. לפעמים מיתוג ראשוני טוב מספיק כדי להמשיך לבסס עליו את כל החומרים השיווקיים, ואין צורך לשנות לוגו ושפה עיצובית כל שנה-שנתיים ללא סיבה מוצדקת, רק כי מעצב גרפי חדש מציע לעבור rebranding (מיתוג מחדש). כלומר, לא חייבים לשבור ולבנות מחדש את כל הקירות, כי הום סטיילינג מקצועי יעשה את השינוי הדרוש, ז״א לפעמים מספיק להכניס מסרים חדשים ולתת להם ביטוי עיצובי עדכני.



עכשיו יש לכם יותר כלים לכניסה מתונה, מחושבת ומותאמת אישית לתהליך מיתוג או מיתוג מחדש, וזה מבטיח גם תהליך בריא יותר, נכון יותר וגם תוצאות טובות יותר.