לוגו מכוכב אחר
עינת ויזמן
לפני הרבה שנים יצא לי לעצב לוגו למרפאת שיניים ניו-יורקית, וכבר אז הייה לי ברור שכדאי להמנע מסטיגמות המקובלות בעיצוב לתחום הדנטאלי.
לכן שמחתי במיוחד כשבשיחת טרום מיתוג עם הבעלים של מרפאת השיניים מפ"ת, הגענו על ההתחלה למסקנה שנעמוד בפיתוי לבסס את הלוגו על ציור/תמונה/הדמיה/צללית של שן - גם לא במרומז.
היינו גאים בעצמנו כמו אנשי המהפכה או פרטיזנים - נועזים ופורצי גבולות. במיוחד אני (:
מאתגר עד כמעט בלתי אפשרי למצוא היום רופא שיניים שלא מתהדר בשן כזו או אחרת - לרוב עם שתי תעלות ,אבל מי סופר.
ובנוסף לכך, או בעצם כתוצאה מזה, ישנה ציפיה גורפת לפגוש שן כלשהי בלוגו.
ההחלטה להמנע מכל שימוש בדימוי הויזואלי ההגיוני ביותר נובעת משתי סיבות עיקריות:
א׳ - השימוש בשן כבסמל הכי נפוץ ללוגו עבור מרפאת שיניים פוגע בזכירות הלוגו.
קשה להשאר בזכרון כשכל לוגו דומה כמו שתי טיפות ד̶ם̶ מיים.
ב׳ - בין אם מחפשים רופא שיניים כדי למנוע/להפסיק כאב, או שרוצים לשפר את המראה הכללי - טיפולי שיניים אצל רבים מאתנו מקוטלגים כחוויה מאוד לא נעימה ,ומיותר לגרור את זה גם ללוגו.
אחרי שהחלטנו מה לא, היה חשוב להגדיר מה כן.
ובשביל זה צריך לבחון את המצב הקיים וליצור תמונת מצב עתידית, זו שרוצים להשיג.
הנתון העיקרי:
- המרפאה פונה למשפחות, ז"א גם למבוגרים וגם לילדים
החסרונות:
המרפאה נמצאת בלב שכונת וילות, מקום מרוחק ,שלא ניתן לראות/להכיר מבחוץ - גם לא מהכביש. מגיעים אליו רק מי שגר בקרבת המקום או מי שנוח לו להגיע ברכב
היתרונות:
- לרופא המנהל את המרפאה חוש הומור מיוחד ויכולת ליצור אווירה נינוחה
- תמיד יש חניה
- במרפאה מתבצעים טיפולים מורכבים שדורשים נסיון רב, מיומנות וציוד מיוחד
השאיפה:
להביא למרפאה משפחות שלמות
להביא גם את מי שרגיל "לקפוץ" לרופא שיניים במרכז העיר
כיוון ש "שאיפות הן בגדר חלום. כדי להפוך אותן למציאות יש להגדיר אותן כמטרות". המטרות שהוגדרו:
- להקל על האנשים לזכור את שם המקום
- לנטרל - עד כמה שניתן - את הפחד והאי-נעימות שבד"כ קשורים בנושא של טיפולי שיניים - במיוחד אצל הילדים
- לתת הרגשה של אווירה שונה, נעימה ומחוייכת במרפאה - כבר מרגע המפגש הראשוני עם הלוגו
מעבודה עם כל הנתונים האלה נולדו כמה כיוונים:
- מינימליסטי. עם פה פתוח במבט על
- מקומי .עם פה פתוח שנמצא בבועת וייז .עם הסלוגן "מרפאת השיניים של פתח תקווה"
- ללכת עד הסוף וקצת מעבר - הבחירה בשמו הפרטי של הבעלים של המרפאה - שבתאי - כבמוטיב המוביל. עם הסלוגן "רפוא השיניים שהופך אותך לכוכב"
שלושתם מבוססים על הטיפוגרפיה (שימוש באותיות כסמלים גרפיים) ועל התופעה ששמה גשטלט - אם מתייחסים לאחד ההיבטים שלה, הויזואלי - זו היכולת של המוח להשלים את החסר ע"י צורות שכנות או נלוות תוך כדי בחירה בעיקרי ומשני. האותיות ש' וס' משלימות אחת את השניה. המשמעות כאן "ד"ר שבתאי יודע להשלים את החסר"
כשפרסמתי את הסקיצות בפייסבוק ,כמו שציפינו, התחיל הקרב-הגדול-למען-השן.
קיבלנו הרבה תגובות מסוג ״זה לא מתחבר למרפאת שיניים״, חלקן היו ממש זועמות... הופיעו לא מעט הצעות להוסיף את ה... שן.
היו גם שתיים שכתבו כי "הצליחו לראות את השן", למרות שבכלל לא הייתה שם.
לשמחתי ,היו גם תגובות מחזקות. ובכלל, העניין הרב שהסקיצות עוררו כבר הראה שאנחנו בכיוון הנכון.
בסוף, בחרנו בכוכב, והיום למרפאת השיניים של ד״ר שבתאי יש את ה"לוגו עם הקריצה", בשילוב הסלוגן "רופא השיניים שלך". לפעמים מותר ואפילו צריך לראות מעבר לאופק (: